Pigmenty w makijażu permanentnym. Co warto wiedzieć?
Mamy doczynienia z wielkim rozwojem branży makijażu permanentnego. Mamy wysyp szkoleń i informacji branżowej, dzięki mediom społecznościowym; filmom na YouTube, webinariom internetowym, wymianie doświadczeń w grupach tematycznych na Facebooku, Instagramowi i zdjęciom ilustrującym efekty makijażu.
Natłok "wiedzy"
Dziś mamy do czynienia z nadmiarem wiedzy, ciągle jesteśmy bombardowani nadmiarem szumu informacyjnego na temat szkoleń, pigmentów, urządzeń, eventów branżowych, czy kolejnych mistrzostw. Prawdziwym problemem jest jak przebrnąć przez taki natłok szumu informacyjnego.
Dużo łatwiej jest odnaleźć się osobom, które mają już doświadczenie w branży makijażu permanentnego. Osoby te potrafią odróżnić wiedzę od plotek i pogłosek, potrafią zweryfikować i wykorzystać, potrafią też kwestionować nieprawdziwe informacje, na podstawie dotychczasowej wiedzy i doświadczenia. Zdecydowanie trudniej mają osoby, które dopiero wchodzą w branżę makijażu permanentnego.
Droga rozwoju
Decyzja o wejściu w makijaż permanentny, jest podejmowana najczęściej przez dwie grupy osób; te które już pracują w branży kosmetycznej i chcą poszerzyć dotychczasowe usługi,oraz osoby które nigdy nie były związane z branżą kosmetyczną. Obie grupy widzą w makijażu szansę na zajęcie, które jest atrakcyjne finansowo. Zazwyczaj osoby te nie zdają sobie sprawy, jak długą i krętą drogę trzeba przejść, aby osiągnąć sukces. Szybkie osiągnięcie sukcesu obiecują sprzedawcy super urządzeń, które same pigmentują, barwników (pigmentów) które w połączeniu z urządzeniem pracują praktycznie same oraz szkoleniowcy, którzy w 3 dni nauczą makijażu permanentnego.
Jeśli początkujący student trafił szczęśliwie na dobre szkolenie, to jego wiedza i doświadczenie praktyczne są dopiero początkiem w rozwoju, który przez lata sprawi, że w końcu przestanie być studentem i zostanie solidnym rzemieślnikiem. Student musi popełnić wiele błędów, rozwiązać wiele problemów podczas codziennej pracy. Błąd i radzenie sobie z nim jest podstawą rozwoju. Ci którzy potrafią wyciągać wnioski u uczyć się na błędach mają największą szansę na sukces.
Mówi się, że kluczem do udanego życia jest dzisiaj sukces. Chociaż nie potrafimy zdefiniować, o jaki sukces nam chodzi, wierzymy, że jego osiągnięcie jest najważniejsze. O porażkach chcemy jak najszybciej zapomnieć. A to błąd, ponieważ to one uczą przezwyciężać słabości i wady. Dziś chcemy mieć wszystko „na już”. Od razu po szkoleniu chcemy zacząć zarabiać na makijażu permanentnym. Nie dajemy sobie czasu na zweryfikowanie umiejętności. Nasze kursantki często dziwią się, kiedy słyszą, że powinny zacząć od modelek, od zabiegów, które pozwolą im opanować ten podstawowy warsztat i zniwelować stres pojawiający się na początku pracy. Na to wszystko potrzebny jest czas. Czas, który zweryfikuje nasze błędy i pozwoli się na nich uczyć. To, że się pojawią, jest pewne jak w banku. To, co z nimi zrobimy, jest kwestią wyboru.
Wszystko przez PIGMENT
Jeśli po wykonaniu zabiegu, pojawia się problem, że w skórze jest za mało pigmentu, to zazwyczaj są dwie drogi. Po pierwsze winny jest pigment i rozwiązaniem jest jego zamiana pigmentu na nowy! Po drugie winę uznaje się w sobie, w braku właściwej wiedzy i zbyt małym doświadczeniu. Niestety bardzo często studenci wybierają pierwsze wyjście, zmieniają pigment, urządzenie, ale to tylko przedłuża naukę.
Zrozumieć porażkę
Przy stale powtarzającym się błędzie, wiele osób ma całkowitą pewność, że wina nie leży po ich stronie. Swoje porażki zaczynają przerzucać na czynniki zewnętrzne. Z moich doświadczeń wynika, że osoby, z wieloletnim doświadczeniem "pewność ręki" osiągnęły przynajmniej po roku intensywnej pracy. Dopiero wtedy miały poczucie, że technika jest właściwa i dzięki niej efekt jest taki jak zamierzały. Te osoby, kótre szukają winnego w pigmencie nie potrafią wyciągnąć właściwego wniosku z porażki. Natomiast cieszą się z tego dystrybutorzy nowo powstałych pigmentów, często różniacyh się od siebie jedynie naklejkami gdy w rzeczywistości ich pigmenty są z tej samej fabryki z Niemimiec czy Włoch. Te "innowacyjne pigmenty" są sprzedawane jako remedium na nieudane pigmentacje. Jak widać tak zrozumiana porażka przyniesie kolejne.
Trwanie w błędzie.
Jeśli winny jest pigment to zaczynamy szukać rozwiązania w postaci zakupu nowego. W mediach społecznościowych możemy kupić całe pakiety pigmentów – "użyte tylko raz”. Świaczdy to o tym, że pigment sprzedaje osoba, która nie wykonała nawet kilku makijaży, a więc osoba, która nie dała sobie szansy na nabycie jakiejkolwiek techniki. Swoją drogą, to wątpliwe jest nabywanie takich pigmentów ze względu na fakt, że nie mamy pewności czy były właściwe użyte. Osoba pozbywająca się pigmentu nie dała sobie szansy, aby zastanowić się nad tym czy
- pigment został wykorzystany zgodnie z teorią kolorów
- technika pracy jest właściwa
- znajomości samego pigmentu
Kryteria wyboru pigmentów
Pracę z makijażem permanentnym rozpoczynamy poprzez naukę. Tam właśnie spotykamy się z pigmentem, na którym pracujemy. Tam uczymy się włąściwej pracy i tam spotykamy nauczyciela, który bierze odpowiedzialność za nasz rozwój. Dlatego warto jest zaufać osobie, która pracuje przez lata na danym pigmencie. Na początku kryterium wyboru pigmentu powinien być autorytet nauczyciela.
Rodzaje pigmentów
W zależności od rodzaju substancji rozcieńczającej wyróżniamy pigmenty hydrofobowe, oparte na glicerynie i hydrofilne oparte na wodzie.
Pigmenty oparte na glicerynie są łatwiejsze dla osób początkujących, ponieważ są mniej kryjące, to osoby które mają problem z perfekcyjny kształtem mają szansę poprawy podczas korekty. Mniejsze nasycenie podczas pierwszego zabiegu, będzie tu zaletom. Pigmenty te doskonale nadają się do lekkich pudrowych pigmentacji
Praca takimi pigmentami wymaga odpowiedniego przygotowania, gdyż początkujący skarżą się na zbyt delikatne efekty po wygojeniu. Zamiast poświęcić czas na właściwe nabycie techniki i właściwe zastosowanie pigmentu szukają winy w użytym pigmencie. Zmiana pigmentu nie jest tutaj rozwiązaniem. Jeśli jednak zmiana pigmentu nastąpi na pigmenty hydrofilne, oparte na wodzie, to może pojawić się większy problem, gdy otrzymam przepigmentowaną plamę zamiast pięknie wycieniowanych brwi.
Dobra i zła zmiana
Osoba początkująca musi wiele pracować nad tym, aby uzyskać określone efekty makijażu. Sprzyja temu stabilizacja, poprawianie swojej techniki, uczenie się danego pigmentu, jak zachowa się na różnych typach skóry, i tym podobne. Zmieniając technikę pracy, pigment, lub urządzenie otrzymują nowe elementy, które muszą poznać. W efekcie bardzo często nie widzą jasno swojej drogi, niektórzy są zniechęceni, a niektórzy chcą zmienić zawód. Jeśli chodzi o pigmenty, to musimy wykonać wiele makijażu, aby się ich nauczyć, musimy zobaczyć jak makijaż będzie wyglądał po roku, po dwóch, jak się usuwa dany pigment
Poznanie danego pigmentu jest podstawą pracy w makijażu permanentnym. Ważne, aby to był pigment sprawdzony, stosowany przez wiele lat, aby uniknąć niespodzianek. Najlepiej, aby nasz nauczyciel wprowadził nas w świat danych pigmentów.
Tutaj nie ma drogi na skróty, trzeba pracować, uczyć się, stale dokształacać w zakresie wykonywanej pracy. Jeśli nasz poziom wykonywania pigmentacji jest na tyle duży, że zaczynamy "uchem" słyszeć naszą pigmentację, wtedy jest czas, aby podejmować kolejne decyzje dotyczące zmiany pigmentów czy urządzenia. Wtedy zmiana może przynieść dobre owoce, zamiast złych.
Kontrola pigmentu
Podstawą do pracy z pigmentami jest zrozumienie teorii koloru, która będzie wiedzą bazową do użycia naszych pigmentów. Wiedza ta pomoże nam zrozumieć zarówno to jak powstają barwniki oraz jak reagują w skórze, jak dobrać pigment do danego odcienia skóry. Dzięki temu łatwiej będzie nabyć praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie funkcjonowania pigmentu w skórze. Wiedza ta jest niezbędna do tego, aby pigmentować bezpiecznie i uniknąć przykrych konsekwencji źle wykonanego makijażu.
Każdy pigment zmienia się w skórze na przestrzeni czasu, wynika to z budowy pigmentu, ale i z funkcjonowania naszego organizmu. Nie można zatrzymać zmian pigmentu w skórze, ale im dłużej będziemy pracować na danym pigmencie tym te zmiany będą nam lepiej znane i będziemy potrafili lepiej je kontrolować lub na nie reagować.
PODSUMOWANIE
Zdecydowanie lepiej być ekspertem z zakresie jednego rodzaju pigmentów niż uczniem wielu. Warto poświęcić czas, energię i pracę na zdobycie wiedzy na temat danego pigmentu. Tutaj nie ma żadnej drogi na skróty. Im więcej czasu temu poświęcimy, tym lepsze efekty osiągniemy w przyszłości. Znajomość z pigmentu można przyrównać do związku, im więcej czasu nań poświęcimy, tym będzie lepszy. Często nowy związek jawi nam się obiecująco, ale w ramach jego trwania możemy doznać wielu zaskoczeń. Dlatego nasz wybór powinien być świadomy i konsekwentny.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.